Hoşgeldiniz: Damlalar.Net -Her Damlada Bir Nefes!
HomeYour AccountDownloadsForumsSubmit NewsTopicsTop 10
Hoşgeldin Misafir |  Kayıt Ol |  Giriş |
 İslami Forumları
     İslami Site
     Dini Site
     Forumlar
     Hesabınız
     Mesajlarınız
     Videolar
 Genel Bilgiler
     İslam Tarihi
     İlmihal Bilgileri
     Elif-ba
     Kur'an Meali
     Kur'an Tefsir
     Kur'an Mucizeleri
     Kur'an ve Bilim
     Kur'anı Anlatan Ayetler
     Dua İle İlgili Ayetler
     Hadis Deryası
     Peygamber Efendimiz
     Efendimiz'in Hanımları
     Dualar
     Mezhep Nedir?
     İtikadi Mezhepler
     Fıkhi Mezhepler
     Sahabelerin Hayatı
     Evliyaların Hayatı
     Kıyamet Alametleri
     Mesneviden Hikayeler
     Dini Hikayeler
     Dini Sözlük
     İslam Ansiklopedisi
     Fıkıh Ansiklopedisi
     Aile Ansiklopedisi
     Rüya Tabirleri
     Dini Terimler
     İsimler Sözlüğü
     Erkek Çocuk İsimleri
     Kız Çocuk İsimleri
     Şifalı Bitkiler
     Kıyamet Günü
     Bilgisayar
 Site Genel
     Haber Gönder
     Haber Arşivi
     En İyiler
     Üye Hesabı
     Üye Günlüğü
     Üye Listesi
     Dost Siteler
     Tavsiye Edin
     İletişim

Fikih Ansiklopedisi
· HİAL MESELESİNİN SIK SIK GÜNDEME GELMESİNİN SEBEPLERİ NELERDİR?

· KAZASI OLAN KİMSE SÜNNET KILABİLİR Mİ?

· TÖVBE NAMAZI

· KADININ KOCASIYLA OYNAŞMASI

· ORUÇLUNUN KOLONYA KULLANMASI, DİŞLERİNİ FIRÇA VE MACUN İLE YIKAMASI ORUCUNU BOZAR MI?

· GAYR-I MENKUL (TAŞINMAZ MALLAR)

· YÜZ DEĞNEK CEZASI

· VÂCIB'IN KISIMLARI


[Tüm Veriler]

Toplam 1435 Konu

MUZARAA(ZİRAAT ORTAKLIĞI)


Ziraat Ortakçılığı.

Ziraat yapmak, toprağı ekip biçme ve çiftçiliğin

gerektirdiği diğer işlemleri yapma anlamına gelir. Ziraat ortakçılığı ise, iki ve daha çok
kişinin,
tarım alanında ortaklaşa iş yapması demektir. Bir terim olarak şöyle tarif edilebilir:
Bir taraftan
arazi, diğer taraftan çalışma, emek konulmak suretiyle çıkacak ürünün belirli
nisbet dahilinde
paylaşılması şartı ile yapılan bir ortaklık anlaşmasıdır (Mecelle,
madde,1431) bu ortaklığa
"müzârea veya muhabere" denir. Meyve ağaçları üzerinde
yapılan ortakçılığa ise "müsâkât"
adı verilir.

İslâm hukukçularının çoğunluğu
ziraat ortakçılığını meşru sayarlar. Hz.
Peygamber (s.a.s), Hayber fethedildiği zaman, o
yörede oturan Yahudileri topraklarında
bırakmış ve onlarla, çıkacak ürünün yarısı
karşılığında müzâraa ve müsakat akdi yapmıştır.
Abdullah b. Ömer (R.anhümâ)dan
şöyle dediği rivayet edilmiştir:

Hz. Peygamber (s.a.s),
"Hayber topraklarından elde
edilecek meyve veya ekin ürünlerinin yarısı Hayber halkına ait
olmak üzere anlaşma
yaptı. Rasûlüllah (s.a.s) bu ürünlerden seksen ölçeği (1 ölçek 200 kg.)
hurma, yirmi ölçeği
arpa olmak üzere toplam yüz ölçeği hanımlarına veriyordu" (Buhârî, Hars,

Müzâraa).

Ebû Hanife, Hayber Yahudilerinden alınan bu ürünlerin, gayri
müslimlerden
alınan bir haraç vergisi niteliğinde olduğunu söyler.

Diğer yandan
sahabenin en önde
gelenleri topraklarını ziraat ortakçılığı yoluyla işletmiş ve onlara
karşı çıkan bulunmadığı için bu
konuda icma meydana gelmiştir.

Kays b. Müslim,
Ebû Cafer'den şöyle dediğini
nakletmiştir: "Ehl-i beytten Medine'ye hicret eden hiç bir
kimse yoktur ki, ürünün üçte biri veya
dörtte biri toprak sahibine ait olmak üzere ziraat
ortakçılığı yapmış olmasın" (Buhârî, müzâraa)
Ashâb-ı kirâmdan Hz. Ömer, Osman, İbn
Mes'ud ve Sa'd b. Ebî Vakkas gibi zatlar,
topraklarının üçte bir veya dörtte bir nisbetinde
ürün karşılığında ortaklığa vermişlerdir (Ali Şafak,
İslâm Arazi Hukuku ve Tatbikatı,
İstanbul 1977, s. 301, 302).

İmam Ebû Yusuf ziraat
ortakçılığını "müdârebe"
ortaklığına kıyas eder. Müdârebe, bir kimsenin ticâret yapabilecek
birisine sermaye olarak
nakit para veya ticaret eşyası vererek kâra ikide bir veya üçte bir
nisbetinde ortak
olmasıdır. Bu çeşit ortaklıklar Kitap ve Sünnetle câiz görülmüştür. Bu duruma
göre bir
arazi hakkında yapılacak ziraat ortakçılığı da müdârebe akdine benzemektedir. Bu

konuda ekin arazisi ile ağaçlı ve bahçeli topraklar arasında bir fark
yoktur.

Toprağın
nakit para karşılığında kiralanması da câizdir. Ancak bu çeşit
kiralama Hz. Peygamber devrinde
nakit para darlığı nedeniyle yaygın değildi. Hatta
Allâh'ın Elçisi, ihtiyaç fazlası toprağı mü'min
kardeşine, ekip biçmek üzere meccânen
vermesini tavsiye etmiştir.

Ziraat ortakçılığının
rüknü, icab ve kabul olup
aşağıdaki hususları kapsaması gerekir.

1) Ortakçının işini
bizzat yapması veya
adamlarına yaptırması,

2) Üzerinde ortakçılık sözleşmesi yapılan

toprak,

3) Ziraat işinde kullanılacak tarım âletleri,

4) Toprağa ekilecek

tohum.







[ Geri Dön ]

İslam Fıkıh Ansiklopedisi

Veri Tabanını Hazırlayan © Gönderen: Damlalar.Net -Her Damlada Bir Nefes! - (921 okuma)




PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Sayfa Üretimi: 0.19 Saniye
[ Uluyol.Net - İslam tarihi - Kur'an Meali - Hz.Muhammed - Hadisler - Sahabeler - Evliyaların Hayatı - İlmihal - Uluyol.Com - Islami Portal - İslami Forum - Rüya Tabiri - Şifalı Bitkiler ]
Uluyol.Net - Aydınlığa Giden Yol İslami ve Temiz İçerikli Siteler Listesi islami site dini site islamiyet İslam & İslamiyet - Kevser.Org - İslami Portalınız! İslami Site islami siteler listesi islam - islamiyet - islami site - dini site